Perşembe, Kasım 26

orhan pamuk neden mimar olmadı?

"...O zaman, yirmi beş yıldır çok kez duyduğum ve kendime de zaman zaman sorduğum soruya gelelim: Neden mimar olmadım? Cevap: Çünkü, hayallerimi dökeceğim kağıtların boş olduğuna inanıyordum. Ancak yirmi beş yılllık yazarlıktan sonra o kağıtların hiç de boş olmadığını anladım.
Şimdi çok iyi biliyorum ki masama oturduğumda, gelenek, kurallara ve tarihe boyun eğmeyi kesinlikle reddedenlerle, tesadüf, düzensizlik karanlık, korku ve kirden doğanlar, geçmiş ve onun hayaletleri ve bürokrasi ile dilimizin unutmak istedikleri, korku ve korkudan doğan hayallerle oturuyorum. Tüm bunları sayfalara aktarmak için hikayeler yazdım ve geçmişten, batılıların ve modern cumhuriyetin unutmak istediklerinden izler taşıdım ama bu, gelecekle hayal gücünü kucakladı. O yaşta, aynısını mimarlıkta da yapabileceğimi düşünseydim mimar olabilirdim.
Ancak o günlerde yükten, pislikten ve hayaletin sürdüğü alaca karanlıktan kaçmak isteyen azimli bir modernisttim, dahası, iyimser bir batıcıydım ve herşeyin plana uygun gideceğinden emindim. Yaşadığım şehirde karmaşık topluluk ve tarihleri ile hiçbir kurala uymayan insanlar ise benim hayallerimde figürleştirmediklerim: Onları, hayallerimin gerçek olmasına engel olarak gördüm. Bir seferde anladım ki, bu sokaklara istediğim binaların yapılmasına asla izin vermezlerdi. Ancak, kendimi evime kapatıp onlar hakkında yazmama itiraz edemezlerdi..."

Hiç yorum yok: